Home | Cases | Een positieve campagne over het minimaloket

Een positieve campagne over het minimaloket

Klant Gemeente Zeist | Dienst(en) Beeld en tekst, Strategie en advies,

Gemeente Zeist heeft verschillende regelingen voor mensen met een laag inkomen. Maar hoe breng je inwoners op de hoogte van deze regelingen en de nieuwe rekenhulp, waarmee ze in één klap helder krijgen waar ze mogelijk recht op hebben? Door een brede en begrijpelijke campagne op B1-niveau in te zetten. Die eer was aan ons.

Energiekosten - Gemeente Zeist - Minimaloket
poster campagne minimaloket 2

Onze aanpak

Met de toeslagenaffaire nog vers in ons geheugen, realiseren wij ons dat informatie over beschikbare toeslagen en regelingen niet altijd even duidelijk is. Want wat zijn precies ‘toeslagen’ of ‘regelingen’ en wat kunnen ze voor je betekenen? De verschillende regelingen die gemeente Zeist biedt, zijn voor mensen met een laag inkomen. Helaas komt bij deze doelgroep laaggeletterdheid relatief vaak voor. We kiezen daarom binnen onze campagne voor zoveel mogelijk beeldtaal en kiezen onze woorden zorgvuldig op B1-niveau. Om zoveel mogelijk mensen te bereiken, ontwikkelen we een breed communicatiepakket, met uitingen voor social media, flyers, posters en een advertentie in de lokale krant. De flyers verspreiden we bij bibliotheken, buurthuizen en meer locaties waar veel mensen samenkomen evenals via het huis-aan-huis-reclamepakket. De posters hangen we in A1-formaat op bij sportclubs en verenigingen en als buitenreclame in A0-formaat. De uitingen verwijzen naar de website www.zeist.nl/enjij, waarop we campagnebeelden plaatsen en de rekenhulp centraal stellen. Het doel is om op deze website veel bezoekers te verkrijgen en hen op weg te helpen naar de juiste minimaregelingen.

Gezien de gevoeligheid van het onderwerp maken we geen gebruik van ‘echte’ mensen uit Zeist, maar kiezen we voor stockfoto’s en beeld dat al voor deze doelstelling is gebruikt. Deze foto’s geven de campagne een menselijk karakter, heel belangrijk bij het uitdragen van deze boodschap.

Het resultaat

We kiezen voor een campagne waarbij we het effect van het gebruikmaken van de rekenhulp en de regelingen tonen. We steken de campagne bewust positief in: we tonen de positieve gevolgen van de ontvangen hulp dankzij een regeling, in plaats van verdrietige beelden van mensen die in geldnood zitten. We ontwerpen een vijftal verhalen en motiveren inwoners van gemeente Zeist hiermee om de rekenhulp te gebruiken. De uitingen stellen de vraag: “en jij?”, in de hoop dat Zeistenaren zich afvragen of ze ook aanspraak maken op een regeling. Zo kan een meisje eindelijk op judo, door gebruik te maken van een regeling van het Jeugd en Cultuursportfonds.

Door de brede inzet van de campagne kunnen de inwoners niet om de campagne heen. Ook het doel om veel bezoekers naar de website te krijgen is behaald. Sinds de lancering van de campagne vinden bezoekers de website direct én via social media. Uit de resultaten blijkt dat 32,5% doorklikt naar de rekenhulp, een mooi percentage waarvan we hopen dat dit alleen maar zal blijven groeien.

Meer weten over deze opdracht? Of ben je benieuwd wat we voor jouw product of dienst kunnen doen? Neem vrijblijvend contact op met mariette@ddk.nl of bel 06 – 184 850 60.

poster campagne minimaloket
campagne zeist minimaloket social

Recent werk

De Kortste Weg

Zuid-Hollanders proeven De Kortste Weg van voedsel

Bekijk case
Ministerie van Justitie en Veiligheid

Mensen informeren over de nieuwe doxingwet

Bekijk case
GGD GHOR Nederland

Studenten motiveren om forensisch arts te worden

Bekijk case