Home | Cases | De Roze Olifant om moeilijke gesprekken te voeren

De Roze Olifant om moeilijke gesprekken te voeren

Klant Rijkswaterstaat/Infrastructuur en Waterstaat | Dienst(en) Beeld, Concept, Strategie en advies, Vorm en inhoud,

De afdeling Programmabureau Verkenning en Planuitwerking (PVP) van Rijkswaterstaat Midden-Nederland ziet verbeterpunten in de onderlinge samenwerking. Daarom is het programma Verbeterproces Verkenning en Planuitwerking (VV&P) opgezet om het interne proces te verbeteren. Maar hoe brengen we dit onder de aandacht bij medewerkers? En belangrijker nog: hoe krijgen we ze enthousiast om ermee aan de slag te gaan?


De Roze Olifant - staart2

Onze aanpak

In deze opdracht ging het om het breed informeren van Rijkswaterstaat/Infrastructuur en Waterstaat over de ontwikkelingen binnen het programma én het inspireren van medewerkers om hun gedrag ook echt te veranderen. Hiervoor maakten we gebruik van drie belangrijke aanjagers van gedrag: motivatie (wil ik dit?), sociale factoren (doen anderen dit ook?) en capaciteit (kan ik dit?). Deze factoren namen we mee in onze strategische aanpak.

Binnen VV&P komen complexe projecten samen met veel betrokken partijen en verschillende expertises. Dat vraagt om goede samenwerking. Maar de cultuur, onuitgesproken meningen en conflicterende belangen kunnen dat flink in de weg zitten. Zoals een ‘roze olifant in de kamer’ zijn deze kwesties onmiskenbaar aanwezig, maar worden ze vaak genegeerd. We bedachten daarom: de Roze Olifant. De Roze Olifant staat symbool voor de zachte, minder tastbare, maar invloedrijke aspecten van het werk. Heel anders dan het werk waar RWS/IenW normaal mee bezig is, maar minstens zo belangrijk. De Roze Olifant werd het gezicht van de moeilijke gesprekken.

Het resultaat

We ontwikkelden een interactieve toolkit met communicatiemiddelen en casestudies om medewerkers te helpen lastige onderwerpen te herkennen en samen oplossingen te bedenken. De toolkit bevatte casussen, gesprekskaarten met vragen en voorbeelden van verbetervoorstellen. We bedachten een ‘joker’ in de vorm van een Roze Olifant die medewerkers tijdens een lastig gesprek als troef konden inzetten. Via interne kanalen en bijeenkomsten werd over de Roze Olifant gecommuniceerd. De Roze Olifant als middel bij moeilijke gesprekken werd heel positief ontvangen en was een groot succes. Het wordt nog steeds volop gebruikt bij Rijkswaterstaat!

Meer weten over deze opdracht? Of ben je benieuwd wat we voor jouw product of dienst kunnen doen? Neem vrijblijvend contact op met mariette@ddk.nl bel of 06 – 184 850 60.

Recent werk

DUIC

Ontwerp en campagne voor een jubileumbiertje

Bekijk case
EMMA Safety Footwear

Veiligheidsschoenen sexy maken met een campagne

Bekijk case
Triodos

De zichtbare impact van Triodos Investment Management

Bekijk case