Home | Cases | Magazines voor Stichting Urgente Noden (SUN) Nederland

Magazines voor Stichting Urgente Noden (SUN) Nederland

Klant Stichting Urgente Noden (SUN) Nederland | Dienst(en) Beeld en tekst, Marketingstrateeg, Strategie en advies, Vorm en inhoud,

In Nederland leven bijna 1 miljoen mensen in armoede. Zij kunnen snel in financiële nood komen bij tegenslag. Maar ook andere mensen lopen dat risico, bijvoorbeeld door het verlies van een baan of een scheiding. Stichting Urgente Noden (SUN) Nederland vindt dat noodhulp niet afhankelijk mag zijn van toeval. Iedereen moet noodhulp kunnen krijgen wanneer ze financiële problemen hebben en nergens anders terecht kunnen. Ze richten noodhulpbureaus op in heel Nederland om tot een breed dekkend netwerk van noodhulp te komen. Deze noodhulpbureaus ondersteunen mensen met een gift of renteloze lening. Dat kunnen ze niet zonder gemeenten, hulp- en dienstverleners en donateurs. Hoe maken we SUN Nederland bekender onder deze doelgroepen?

Sun Magazine 1
Sun Magazine 2

Onze aanpak

Meer bekendheid voor de stichting, dat vraagt om een brede aanpak. We startten de samenwerking met een helder communicatieplan: wat willen we precies communiceren – en waarom? – en naar welke doelgroepen? Op basis daarvan maakten we een mediaplan en een contentplan. We adviseerden om minimagazines te ontwikkelen over verschillende thema’s die aansluiten op de aanvragen die binnenkomen bij de noodhulpbureaus. De eerste over ‘WONEN’ en de tweede met als titel ‘(OVER)LEVEN’. Zo werken we georganiseerd aan een hele bundeling verhalen én hebben we direct een tastbaar boekje om te overhandigen aan de doelgroepen. Bijvoorbeeld tijdens congressen of gewoon, traditioneel, via de post.

Voor de minimagazines maakten we een plank – een grove opzet van de inhoud. Vervolgens vulden we deze in door interviews af te nemen met allerlei stakeholders. We spraken wethouders over noodhulpverlening in hun gemeente, medewerkers van SUN-noodhulpbureaus over hun manier van werken, data-analisten over het online Datadashboard Urgente Noden, donateurs over hun ambities en drijfveren… En nog veel meer. Ook werkten we bestaande praktijkervaringen van mensen die SUN-noodhulp hadden ontvangen uit tot inspirerende verhalen, herschreven we columns, maakten we (visuele) stappenplannen over de werkwijze van een noodhulpbureau en SUN Nederland en gaven we inzicht in allerlei feiten en cijfers van de noodhulpbureaus.

Voor de vormgeving van het magazine baseerden we ons op de bestaande huisstijl van SUN Nederland. Dit vulden we aan met beelden in de stijl van de stichting: menselijk, divers, positief en – voor de cover – zonnig. De verhalen uit het magazine vertaalden we naar passende mediacontent voor diverse kranten en vakbladen, bijvoorbeeld advertorials.

Het resultaat

Het resultaat mocht er wezen: een tastbaar magazine vol informatie en motiverende verhalen. De eerste editie hebben we – met een begeleidende brief – verstuurd naar honderden wethouders van gemeenten door heel Nederland. Daarnaast bereikten we tienduizenden lezers van o.a. vakbladen voor bestuurders VNG, Binnenlands Bestuur en Publiek Denken. De tweede editie van het magazine werd uitgedeeld tijdens de jaarbijeenkomst van FIN, de branchevereniging van fondsen en foundations in de filantropie. De verhalen werden o.a. gepubliceerd in het Financieel Dagblad, Katholiek Nieuwsblad, De Dikke Blauwe en ONS Magazine. Het concrete resultaat voor SUN Nederland: meerdere kennismakingsgesprekken met gemeenten met interesse in een SUN-noodhulpbureau. De resultaten van het tweede magazine laten nog op zich wachten, maar beloven veel goeds…

Wil je de magazines online lezen? Ga naar de website van SUN Nederland en download daar de magazines WONEN en (OVER)LEVEN.

Meer weten over deze opdracht? Of ben je benieuwd wat we voor jouw product of dienst kunnen doen? Neem vrijblijvend contact op met mariette@ddk.nl of bel 06 – 184 850 60.

Recent werk

DCHI

Innovatie van DCHI zichtbaar maken met een nieuwe website

Bekijk case
Triodos

De zichtbare impact van Triodos Investment Management

Bekijk case
EMMA Safety Footwear

Veiligheidsschoenen sexy maken met een campagne

Bekijk case