Home | Kennisblog | Jongerencommunicatie: 9x tips om jongeren te bereiken

Jongerencommunicatie: 9x tips om jongeren te bereiken

Share

Studenten binnenhalen voor een nieuwe opleiding, scholieren werven voor een bijbaan in de buurt, jonge mensen informeren over het belang van vaccinaties. Wat je doel ook is, met ‘jongeren’ als doelgroep moet je toch echt een tandje bijsteken in je communicatie. Ze consumeren media op hun eigen manier, zijn gevoelig voor authenticiteit en spreken een eigen taal. Met deze 9 tips voor jongerencommunicatie zorg je dat de jonge doelgroep stopt met scrollen en gegrepen wordt door jouw boodschap.

beau

Meer weten over jongerencommunicatie?

Of ben je benieuwd hoe wij jouw product of dienst onder jongeren zouden verspreiden? Neem vrijblijvend contact op met Beau door te mailen of te bellen.

Email mij
Bel mij

9x tips voor jongerencommunicatie

Geen zorgen: je hoeft niet al je klassieke marketingstrategieën van tafel te vegen. Maar het is wel belangrijk dat je extra aandacht hebt voor deze 9 punten.

1. Betrek jongeren bij de plannen (co-creatie)

Jongeren weten heel goed wat ze (niet) willen en wat (niet) werkt. Toch zijn volwassenen al
snel geneigd om voor hen te denken. Omdat dat ‘lekker snel’ en efficiënt is. Toch is het heel belangrijk om jongeren als ervaringsdeskundigen in het hele proces te betrekken. Oftewel: praat niet over jongeren, zónder jongeren. Zo haal je waardevolle input en verfrissende inzichten op voor je communicatiestrategie én zorg je meteen voor draagvlak. Jongeren voelen zich gezien en gehoord en hebben zo meer begrip voor je plannen.

En eh, jongeren betrek je niet pas in de laatste fase. Brainstorm samen, test je middelen en vraag om advies.

2. Gebruik de peer-to-peer-benadering

Als marketeer of communicatieadviseur voel je je misschien de expert en autoriteit op het gebied van een onderwerp. Dat zal jongeren een worst wezen. Ze nemen iets aan van mensen die ze vertrouwen, die hen begrijpen en op hen lijken. Leeftijdsgenoten dus, hun peers. Daarom is het zo belangrijk dat je de peer-to-peer-benadering toepast in je jongerencommunicatie. Communiceer je boodschap vanuit het perspectief van jongeren uit de doelgroep. Bijvoorbeeld visueel (als ‘het gezicht van’, met foto’s of in video’s) of tekstueel (met ervaringsverhalen en quotes). Wat ook helpt: stap zelf van je troon 😉 Gooi je hiërarchie overboord en communiceer als gelijkwaardige gesprekspartner.

3. Gebruik storytelling in jongerencommunicatie

Een goede marketeer kan een drol nog verkopen. Bij wijze van. Met storytelling kun je mensen boeien, grijpen en inspireren. Ook jongeren zijn hier gevoelig voor. Gebruik verhalen die passen bij hun belevingswereld en emoties. Of het nu gaat om echte gebruikerservaringen of fictieve persona’s: een goed verhaal maakt indruk.

4. Begrijp hun normen en waarden

De ene jongere is de andere niet, maar iedere generatie heeft over het algemeen gedeelde normen en waarden. Zo zijn onderwerpen als diversiteit en inclusiviteit, mensenrechten en het klimaat tegenwoordig belangrijke thema’s voor jongeren. Is dat ook zo voor jouw doelgroep. Houd daar dan rekening mee in je jongerencommunicatie. Doe bijvoorbeeld geen heteronormatieve aannames, verspreid je boodschap niet via flyers als dat niet nodig is, en laat jongeren met verschillende achternamen, huidskleuren en lichamen zien. Dat is trouwens sowieso een goed plan.

5. Wees kort en bondig

In een wereld van swipes en scrolls hebben jongeren geen tijd voor langdradige verhalen. Kom in je communicatie meteen tot de kern en draai niet om de hete brij heen. Houd je boodschappen kort, krachtig en relevant voor de doelgroep. Gebruik gerust emoji’s, memes en GIFs om je punt te maken.

6. Communiceer visueel

Jongeren zijn opgegroeid in een wereld vol visuele prikkels op sociale media. Vermijd lange lappen tekst (maar goed, voor welke doelgroep werkt dat nou wél?) en laat zíén wat je wil zeggen. Gebruik pakkende afbeeldingen, animaties, video’s en infographics. Komt het toch op tekst aan? Probeer dan te werken met highlights, verschillende fonts (niet te veel, rustig aan) en illustraties.

Aedes header

7. Gebruik humor

Humor is een essentieel onderdeel van onze communicatie. Ook voor jongeren. Een messcherpe grap kan je boodschap onvergetelijk maken. Maar humor is ook tricky. Smaken verschillen en je kan je eigen boodschap (of in het ergste geval: je merk) er helemaal mee onderuit schoppen. Humor kan ook subtiel zijn, zoals een woordgrapje of een klein knipoogje naar een eerdere of herkenbare situatie. Ook hier is de betrokkenheid van jongeren cruciaal. Ga niet zelf bedenken of je grapje op de juiste manier valt.

8. Wees actueel en snel

Jongeren springen snel in op trends op sociale media. Als je hier met je strategie en middelen op de juiste manier op inspeelt, kan dat goed werken. Ook hier geldt: betrek jongeren bij het proces en zorg voor goede timing. Ja, je moet goed onderzoek doen naar haakjes en actuele trends. Maar het is nog veel belangrijker dat je inspringt op het juiste moment. Blijf dus niet hangen in de strategie en het perfectioneren. (De vuistregel voor viral trends is: zodra bedrijven gaan inhaken, ben je al een week te laat. Wees de uitzondering op die regel.)

9. Gebruik de juiste taal en tone of voice

Jongeren spreken we aan met ‘je’, daar hoeven we geen debat over te voeren. Maar er is meer dat je kan doen om jongeren op een passende manier aan te spreken. Vermijd jargon en schrijf en spreek zo veel mogelijk op B1-niveau zonder kinderachtig of kort door de bocht te zijn. Op die manier kunnen alle jongeren, met verschillende taalniveaus, meekomen. Ook op het gebied van taal kun je subtiel inspelen op trends. Neem straattaal of het gebruik van afko’s. Daar kun je je doelgroep extra goed mee. Kleine waarschuwing: volwassenen en organisaties en bedrijven staan niet per se bekend om hun feeling met de doelgroep. Probeer niet wanhopig de juiste toon aan te slaan. Dan sla je geheid mis. Probeer de inhoud dus direct vanuit de jongeren te laten komen (tip 1) of voer campagne vanuit hun perspectief (tip 2).

De 9 tips om jongeren te bereiken in het kort: betrek jongeren bij de plannen, gebruik de peer-to-peer-benadering, gebruik storytelling, begrijp hun normen en waarden, wees kort en bondig, communiceer visueel, gebruik humor, wees actueel en snel, en gebruik de juiste taal en tone of voice.

En tot slot: testen, testen, testen!

De doelgroep ‘jongeren’, die bestaat eigenlijk niet. Een 14-jarige scholier heeft andere wensen en behoeften dan een student van 25. Doe dus goed doelgroeponderzoek voordat je start en leg je communicatiemiddelen altijd voor aan een divers testpanel. Dan kun je op basis daarvan aanscherpingen doen om je doelgroep gericht te bereiken. En weet je wat het mooie is? Als je het goed aanpakt, kan een jonge fan nog járen mee…

beau

Meer weten over jongerencommunicatie?

Of ben je benieuwd hoe wij jouw product of dienst onder jongeren zouden verspreiden? Neem vrijblijvend contact op met Beau door te mailen of te bellen.

Stuur een mail
Bellen

Meer recente blogs

5 juni 2024

Voice-over laten inspreken? 7 dingen om op te letten

Studenten binnenhalen voor een nieuwe opleiding, scholieren werven voor een bijbaan in de buurt, jonge mensen informeren over het belang van vaccinaties. Wat je doel ook is, met ‘jongeren’ als doelgroep moet je toch echt een tandje bijsteken in je communicatie.

Lees verder

22 oktober 2024

4 redenen om je video’s áltijd te ondertitelen

Ken je dat? Je zit in de trein en je scrolt wat door Insta. Je oog valt op een video die er visueel hartstikke leuk uitziet. Je wil graag weten waar het filmpje nou precies over gaat, maar je bent je koptelefoon vergeten en in de trein is zoveel herrie dat goed luisteren niet gaat. (En eh, hardop afspelen is natuurlijk ook wel een béétje aso...) Volgende keer beter, je laat de video aan je voorbijgaan en vergeet het.

Lees verder

4 mei 2024

Digitoegankelijkheid: wat is dat precies?

Een voice-over of ondertiteling onder een video? Niet alleen handig of ‘leuk’, maar voor sommige mensen echt een must. Stel je maar eens voor: je bent kleurenblind en de animatie die je kijkt, is een onbegrijpelijke zee van grijs. Of je bent slechthorend en bent aangewezen op tekstuele uitleg. Als er niet aan jou is...

Lees verder