Voice-over laten inspreken? 7 dingen om op te letten
Een flitsende video, pakkende animatie of meeslepende docu. Of een app, nieuwsartikel of uitgebreide webpagina. Allemaal middelen die met een voice-over nóg beter worden en nóg meer mensen bereiken. Tenminste, als je de juiste voice-over kiest. Wij delen 7 belangrijke punten waar je op moet letter als je een voice-over laat inspreken.
Waarom een voice-over laten inspreken?
Met gesproken tekst als ondersteuning, zorg je dat ook slechtzienden of analfabeten de informatie tot zich kunnen nemen. Dat is wel zo toegankelijk en inclusief. Maar ook voor mensen die reguliere media prima kunnen volgen, is een voice-over geen overbodige luxe. Uit onderzoek blijkt dat tegelijk luisteren en lezen (of kijken) zorgt dat je informatie makkelijker en met meer details onthoudt. Bovendien geef je met een voice-over een extra dimensie aan je boodschap, en dat kan heel waardevol zijn voor het resultaat.
Tip: (digi)toegankelijke middelen zijn steeds belangrijker. In dit blog lees je wat dat precies inhoudt.
1. Kosten
Bij het selecteren van een stem is het slim om je budget in gedachten te houden. Aan de ene stem hangt een hoger prijskaartje dan de ander. De tarieven verschillen sterk afhankelijk van bijvoorbeeld ervaring, bekendheid en kwaliteit van de opname. Maar ook het doel van je middel: voor commerciële inzet liggen de tarieven vaak hoger dan voor maatschappelijke of educatieve doeleinden. Ook kun je te maken krijgen met een fee of servicekosten als de voice-over is aangesloten bij een stemmenbureau (niet te verwarren met een stembureau). De prijzen van zelfstandigen zijn over het algemeen lager.
2. Kwaliteit
De ‘kwaliteit van een stem’, dat klinkt een beetje vaag. Toch is het echt iets om op te letten als je een voice-over wil laten inspreken. Net als dat je goede en minder goede acteurs hebt, zijn er ook voice-overs van verschillende niveaus. Sommige voice-overs doen maar wat (en heus soms met succes) terwijl anderen zijn getraind. Bovendien heb je voice-overs die voorlezen, terwijl anderen meer de rol van stemacteur aannemen met alle intonaties en diepte. Ook factoren als articulatie, emotie, helderheid, betrouwbaarheid en accent zijn van invloed. Kortom: ga voor iemand die weet hoe hij/zij met zijn/haar stem moet omgaan.
3. (Gratis) demo aanvragen
Bij de meeste voice-overs kun je een demo aanvragen voordat je met ze in zee gaat. Vaak zijn deze demo’s zelfs gratis. Stuur (een stukje van) je script zodat je goed kunt inschatten of de stem bij je middel past. Zo voorkom je teleurstellingen later in het maakproces, als blijkt dat de voice-over na al het harde werk toch niet past bij de doelgroep of het doel. Als de voice-over een sterk Limburgs accent blijkt te hebben maar je reclamespot enkel in Groningen wordt gedraaid, bijvoorbeeld. We noemen maar even wat.
4. Apparatuur en opname
Een professionele voice-over heeft vaak zelf hoogwaardige opnameapparatuur en een geluidsdichte studio. Bijvoorbeeld een speciale kamer in huis, of een ingerichte (gedeelde) studio op een andere locatie. Daarmee zijn de opnames van de hoogste kwaliteit en, niet onbelangrijk, wordt het geluidsfragment snel opgenomen en opgeleverd. Het kan geen kwaad om even te dubbelchecken of de voice-over die je op het oog hebt kosten rekent voor de huur van materialen en externe ruimtes. Heb je een demo ontvangen of kun je eerder gemaakte voice-overs luisteren? Let dan op de helderheid van de stem, de kwaliteit van de microfoon en (de afwezigheid van) achtergrondruis.
5. Rechten
Het is iets wat vaak over het hoofd wordt gezien maar tegelijkertijd tot bijzonder veel kopzorgen kan leiden: de rechten van de opname. Bij het inschakelen van een voice-over moet je vaak vooraf aangeven waar het geluid voor gebruikt wordt. Is het voor commerciële doeleinden, zoals een landelijke televisiereclame, dan moet je vaak rechten voor het stemgebruik afkopen. Is het voor een aftermovie van een training of een bedrijfsfilm? Dan hoeft dat meestal niet. Zorg wel dat je dit vóór de opname en de overeenkomst afspreekt, dat voorkomt een hoop gedoe later.
6. Doel en doelgroep
Dit is misschien wel het belangrijkste punt van deze lijst met dingen om aan te denken als je een voice-over wil laten inspreken. De stem die je kiest, moet natuurlijk wel passen bij de toon en stijl van je project. Ook de doelgroep moet de stem aantrekkelijk vinden. Een informele stem, met een jeugdige lach of een ongewoon accent, kan bijvoorbeeld geschikt zijn voor een jonger publiek en de aankondiging van een festival. Terwijl een formele en zakelijke stem vaak beter past bij een advocatenkantoor. En een zachtere stem die vertrouwen wekt, past dan weer goed bij een verzekeringsmaatschappij. Of een mysterieuze stem met veel diepte, dat kan erg goed werken bij een documentaire- of filmtrailer.
Leestip: 9x tips voor jongerencommunicatie
7. (On)bekende stem
Aanvullend op punt 6: de keuze voor de stem moet passen bij het doel en de doelgroep. Soms kan het werken om een bekende stem in te zetten. Bijvoorbeeld van een bekende acteur of radio dj. Of van een voice-over die al bekende commercials of films heeft ingesproken. Dat wekt herkenbaarheid, straalt autoriteit uit en kan helpen in de verspreiding van het middel. Maar het moet wel passen. Een populaire actrice als stem van een ontwikkelingshulpreclame? Goed plan. De opzwepende stem van een bekende sporter voor een uitlegvideo over babyvoeding? Mwah.
Van idee tot product
De keuze voor een voice-over een een belangrijk onderdeel van het ontwikkelproces. Maar ook maar één onderdeel. Er komt zo veel meer bij kijken, zoals de vormgeving, kleurgebruik, het medium van plaatsing, een goed script met de juiste toon, de mogelijkheid voor digitoegankelijk opleveren (wat dat is, dat lees je hier) en de juiste campagnestrategie voor de verspreiding. We hebben hier al meerdere blogs over geschreven die je op weg helpen.
Wil je een voice-over laten inspreken?
Of wil je een video of animatie van begin tot eind laten ontwikkelen? Neem vrijblijvend contact op met Simone.
Stuur een mail